Installatiebedrijf moet misgelopen stroomopbrengsten vergoeden
Installatiebedrijf moet misgelopen stroomopbrengsten vergoeden aan woningeigenaar wegens te late levering zonnepanelen
Wat speelt er in deze zaak?
Een man wilde groene energie opwekken en bestelde bij een bedrijf twaalf zonnepanelen voor zijn huis. Hij betaalde meer dan 7.000 euro en er werd afgesproken dat de panelen binnen 10 tot 12 weken geïnstalleerd zouden worden.
Afspraken afzeggen
Het bedrijf hield zich niet aan de afgesproken levertijd. Telkens als er een afspraak was om de panelen te installeren, werd die op het laatste moment afgezegd. Dit gebeurde meerdere keren. Uiteindelijk, vier maanden later dan afgesproken, begon het bedrijf eindelijk met de installatie. Het duurde nog eens drie weken voordat alles klaar was. En alsof dat nog niet genoeg was, veroorzaakte het installatiebedrijf ook nog schade aan het dak die niet werd hersteld.
Naar de rechter
De man was het zat en besloot naar de rechter te stappen. Hij wilde niet alleen dat de schade aan zijn dak vergoed werd, maar ook dat het bedrijf hem zou betalen voor de stroom die hij misgelopen was omdat de panelen te laat werden geïnstalleerd. Hij eiste een vergoeding hiervoor.
Het bedrijf wees alle claims af. Volgens haar algemene voorwaarden was zij niet verantwoordelijk voor de gemiste stroominkomsten en was de vertraging te wijten aan overmacht.
Wat vindt de rechter?
De rechter was het niet eens met de standpunten van het bedrijf. In de offerte stond duidelijk dat de panelen zonder voorbehoud binnen 10 tot 12 weken geïnstalleerd zouden worden. De man mocht er daarom van uit gaan dat dit een harde termijn was, een zogeheten fatale termijn. Het bedrijf had die moeten nakomen. De rechter vond dat het bedrijf in gebreke was gebleven. De man kreeg gelijk en het bedrijf moest betalen.
Het bedrijf moest niet alleen de schade aan het dak vergoeden, maar ook de misgelopen stroominkomsten. Hoewel de algemene voorwaarden dit uitsloten, was het beding niet geldig omdat de klant de voorwaarden pas na het sluiten van de overeenkomst had ontvangen. De gemiste inkomsten bedroegen meer dan 850 euro. Dit kwam bovenop de herstelkosten van het dak, waardoor het bedrijf bijna 1.700 euro moest betalen aan de man.
ECLI:NL:RBROT:2023:11569
Tip voor ondernemers: wees voorzichtig met het afspreken van een fatale leveringstermijn en stuur de Algemene Voorwaarden aan de (potentiële) klant vóór het sluiten van de overeenkomst.